Puls

Metodická příprava distanční opory

Vzdělávací cíl

  • Žák správně provádí ošetřovatelský postup při měření pulsu.

  • Žák správně zaznamená a vyhodnotí naměřené hodnoty pulsu.

Pomůcky na procvičení

  • Stopky
  • Pracovní sešit
  • psací potřeby 

Doporučená délka studia a procvičování

  • 60 minut pro studium
  • 60 minut na procvičování

Měření fyziologických funkcí - puls

Šamánková (2006) uvádí, že puls je:

  • tlak, který je vyvolán vypuzením krve z levé komory do aorty. Poté se tlak šíří dál do celého těla. 

Hodnoty pulsu (počet pulsů za minutu - frekvence)

Názvosloví

  • Tachykardie
  • zvýšená srdeční činnost
  • příčinou může být námaha, stres, vysoká tělesná teplota, alkohol, káva, srdeční onemocnění, ztráta krve
  • Bradykardie
  • snížená srdeční činnost 
  • příčinou může být podchlazení, bezvědomí, předávkování léky

Rytmus pulsu

  • Pravidelný .   .   .   .   .   .   .   .   .   .
  • Nepravidelný - často u bušení srdce .   . .   . . .   .   . . .
  • Zdvojený puls - bigemie . .   . .   . .   . .   . .   . .   . .


Kvalita pulsu

  • Nitkovitý - nehmatatelný (šok)
  • Měkký - slabý (nízký krevní tlak)
  • Tvrdý - hůře stlačitelná tepna
  • Normální - lehce hmatatelný

Místa pro měření pulsu dle Trachtové a kol. (2001): 

  • Vřetení tepna - Ateria radialis
  • Spánková tepna - Arteria temporals
  • Krkavice - Arteria carotis
  • Stehenní tepna - Arteria femoralis

Postup při měření pulsu 

  1. Zkontrolujeme funkčnost měřícího přístroje
  2. Identifikujeme pacienta
  3. Seznámíme pacienta s výkonem
  4. Zajistíme vhodnou polohu nejlépe v polosedě nebo v leže
  5. Měříme vždy za pomocí 2-4 prstů s výjimkou palce
  6. Měříme po dobu 1 minuty
  7. Naměřené hodnoty zapíšeme do dokumentace
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky