Puls
Metodická příprava distanční opory
Vzdělávací cíl
Žák správně provádí ošetřovatelský postup při měření pulsu.
Žák správně zaznamená a vyhodnotí naměřené hodnoty pulsu.
Pomůcky na procvičení
- Stopky
- Pracovní sešit
- psací potřeby
Doporučená délka studia a procvičování
- 60 minut pro studium
- 60 minut na procvičování
Měření fyziologických funkcí - puls
Šamánková (2006) uvádí, že puls je:
- tlak, který je vyvolán vypuzením krve z levé komory do aorty. Poté se tlak šíří dál do celého těla.
Hodnoty pulsu (počet pulsů za minutu - frekvence)
Názvosloví
- Tachykardie
- zvýšená srdeční činnost
- příčinou může být námaha, stres, vysoká tělesná teplota, alkohol, káva, srdeční onemocnění, ztráta krve
- Bradykardie
- snížená srdeční činnost
- příčinou může být podchlazení, bezvědomí, předávkování léky
Rytmus pulsu
- Pravidelný . . . . . . . . . .
- Nepravidelný - často u bušení srdce . . . . . . . . . .
- Zdvojený puls - bigemie . . . . . . . . . . . . . .
Kvalita pulsu
- Nitkovitý - nehmatatelný (šok)
- Měkký - slabý (nízký krevní tlak)
- Tvrdý - hůře stlačitelná tepna
- Normální - lehce hmatatelný
Místa pro měření pulsu dle Trachtové a kol. (2001):
- Vřetení tepna - Ateria radialis
- Spánková tepna - Arteria temporals
- Krkavice - Arteria carotis
- Stehenní tepna - Arteria femoralis
Postup při měření pulsu
- Zkontrolujeme funkčnost měřícího přístroje
- Identifikujeme pacienta
- Seznámíme pacienta s výkonem
- Zajistíme vhodnou polohu nejlépe v polosedě nebo v leže
- Měříme vždy za pomocí 2-4 prstů s výjimkou palce
- Měříme po dobu 1 minuty
- Naměřené hodnoty zapíšeme do dokumentace